Diagnostiek

Wanneer het niet duidelijk is waardoor een probleem veroorzaakt wordt, kunnen we diagnostiek inzetten. We gaan dan onderzoek doen naar de oorzaak van een probleem, zodat we beter weten hoe we je kunnen gaan helpen met jouw klachten.

Diagnostiek kan bestaan uit verschillende onderdelen, zoals een ontwikkelingsanamnese, een intelligentietest, vragenlijsten, overleg met school of andere betrokkenen, etc. Wanneer we diagnostiek gaan inzetten, wordt precies aan je uitgelegd wat we gaan doen en waarom.

In een adviesgesprek wordt uitgelegd wat er precies uit het onderzoek naar voren is gekomen en er wordt een advies gegeven voor de aanpak van de klachten. Soms komt er ook een classificatie (een diagnose) naar voren. In dat geval wordt er meer uitleg gegeven over de classificatie en wordt samen besproken welke hulp nodig en passend is. Soms kan In Verbinding deze bieden, in andere gevallen kan een andere partij dit beter oppakken. In dat geval wordt voor een doorverwijzing gezorgd.

When the cause of a problem is unclear, we can use diagnostics. We will then conduct an assessment to determine the underlying cause of the issue, so we can better understand how to help you with your concerns.

Diagnostics may involve various components, such as a developmental history, an IQ test, questionnaires, consultation with the school or other involved parties, etc. When we use diagnostics, we will explain exactly what we will be doing and why.

In an advisory meeting, we will explain the findings from the assessment and provide recommendations for addressing the concerns. Sometimes, a classification (a diagnosis) may also emerge. In that case, we will provide more information about the classification and discuss together which approach is best suited for addressing it.